Prodáváte byt? Musí vypadat tak, jako byste v něm ani nebydleli.

Při prodeji bytu nebo domu řešíme jeden základní problém a to je – jak prostor budoucím majitelům prezentovat. Estetická stránka bydlení je hodně podceňovaná a to je chyba. Někdy totiž skutečně stačí docela málo – pěkně Váš byt nebo dům vypulírovat – a najednou, namísto dlouhého čekání na jedinou odezvu na inzerát, dostanete takových nabídek, že byste je mohli vidlemi přehazovat.

Co tedy Vašemu bydlení pomůže, aby v očích potenciálních zájemců vypadalo atraktivně? Napadla Vás odpověď „úklid“? Skvělé! Jakkoli to zní banálně, dokonalý úklid je něčím, k čemu se mnoho majitelů bytu neodhodlá. Někdo argumentuje tvrzením, že byt přece musí vypadat, že tam někdo bydlí, jiný nachází ještě kreativnější výmluvy. Skutečnost je ale ta, že v nabídkách realitek nebo v inzerátech tematicky zaměřených serverů se to fotkami „zabordelených“ interiérů jen hemží. Na takových nabídkách málokdo spočine očima.

Jistě, chápeme Vás, pokud namítáte, že přece prodáváte více než jen byt. Jde přece o Váš domov. Ale vězte, že většímu zájmu kupujících se těší nabídky bydlení, které jako domov nevypadají. Spíše připomínají hotelový pokoj. Z toho plyne jasné ponaučení – úklid je pouze první krok. Abyste vytvořili působivou prezentaci Vašeho prostoru, musíte udělat více. Své bydlení důkladně odosobnit.

Pokud jste tedy svůj byt důkladně vysmýčili, tzn. vymalovali, vytřeli podlahy, očistili všechny spotřebiče a umyli celou koupelnu, přejděte k dalšímu levelu – zbavte svůj byt odéru vaší existence. Zní to sice hrozně, ale chcete-li udělat úspěšný prodej, věřte, že to má smysl.

Co to znamená? Nejdříve ze všeho musíte odstranit z hledáčku fotoaparátu, jímž budete fotografie pořizovat, všechny drobné předměty. Oblečení, kartáčky na zuby, drobná elektronika, odpadkový koš. Nic z toho by na fotkách nemělo být vidět. Schovat byste měli dokonce i většinu knih z knihovny. Především ty, které mají pestrou vazbu a na fotografiích by tak zbytečně strhávaly pozornost. Nechte uvnitř knihovny jen několik velkých a barevně neutrálních knih.

Židle či stoly na fotografii být můžou, pokud je pěkně srovnáte. Ale ničemu neublížíte, pokud v pokoji nenecháte ani je. Vaši zájemci rádi uvidí prostor konkrétního pokoje v plné šíři.

Někdy je dobré zainvestovat a koupit do pokojů předměty, které sice pocit domova tvoří, ale s vaším domovem nic společného nemají. Pokud se Vám líbily vaše krásně barevné záclony nebo koberce, musíme Vás zklamat – pro účely proma bude lepší je dát stranou a nahradit doplňky v „neškodných“ barvách. Barvy jako bílá, krémová, béžová nebo hnědá v žádném interiéru škodu neudělají.

Barevnost jednotlivých prvků v místnosti je velmi důležitá. Musíte na ni nahlížet okem estéta. Pokud je přehoz přes postel v ložnici ve stejné barvě jako zeď, doporučujeme jej nahradit trochu tmavším odstínem tak, aby to na fotografii nesplývalo. Těch málo prvků, které v každé místnosti pro účely focení necháte, zkrátka musí barevně souznít.

Z toho, co jsme si zatím popsali, vyznívá, že pokoj musí vypadat studeně a „mrtvě“. Ale to není pravda. Je pár šikovných triků, jak do bytu vnést život. Naaranžujte do místnosti hezké pokojové rostliny nebo nechte na stole vázu s květinou. Také mísy plné ovoce vypadají skvěle. Zatímco flóra má zelenou, fauna musí ustoupit. Vaše kočička nebo pes na fotkách nemají co dělat, stejně jako jejich misky na žrádlo nebo toalety.

Když už jsme věnovali tolik prostoru procesu aranžování, je třeba také říct pár slov o technické stránce fotografické prezentace – vyfoťte (nebo si nechte nafotit) Vaše bydlení kvalitním fotoaparátem. Levný kompaktní foťák nebo mobilní telefon nepostačí.

Pokud myslíte, že přes všechno, co jsme Vám poradili, přípravu bytu na prezentaci Vy ani Váš makléř nezvládnete, dovolujeme si Vám doporučit službu zvanou homestaging. Profíci na homestaging zvládnou Váš interiér uklidit, naaranžovat a vyfotit tak, že bude očím zájemcům doslova lahodit. Není to levná záležitost, ale opravdu funguje. V Americe tato služba slaví úspěch už třicet let, u nás si zatím teprve hledá místo na slunci. Ale schválně zkuste na internetu vyhledat reakce Čechů, kteří už homestaging vyzkoušeli. Skoro samé pozitivní reakce.


Martin Halámek
Zpět do blogu

Další články

Průkaz energetické náročnosti budovy – jak se vyhnout „géčku“

Nutnost poskytnout PENB při prodeji domu či bytu a nově (od roku 2016) i při pronájmu domu či bytu je nepopulární opatření. Samoúčelná zbytečnost to ale není. Nikdy předtím jsme neměli možnost zjistit informace o energetické náročnosti dané stavby tak přehledně. Díky tomu si i laik může udělat představu o předpokládaných nákladech na provoz v […]

3.5.2017 Martin Halámek

Jak jsem prodal byt v Jáchymově o 140.000 Kč víc, než majitel požadoval.

Prodávat reality je mou každodenní realitou a čas od času se povede prodat kousek, na který ne jenom já rád vzpomínám. To, že si zakládám na spolehlivém marketingovém plánu a perfektní přípravě nemovitosti se opět potvrdilo, když jsem na konci roku 2018 prodal byt v Jáchymově o 140.000 Kč dráž, než vůbec majitel požadoval. V září roku […]

29.1.2019 Martin Halámek

Jak si nenaběhnout při prodeji nemovitostí? Proč si najít schopného makléře

Pokud prodáváte nemovitost poprvé v životě, doporučujeme věnovat zvýšenou pozornost následujícím řádkům. Rád bych Vám přinesl základní informace. Především musíte vědět, že trh s nemovitostmi funguje turbulentně. Co platilo ještě nedávno, dnes už platit nemusí. Pokud se do takto náročného podniku chcete pustit a vycházíte ze zkušeností, o které se s Vámi podělil kolega z […]

20.2.2017 Martin Halámek

Kontakt

Adresa:

Majakovského 508/12,
Karlovy Vary

Telefon:

+420 720 697 763

Email:

reality@martinhalamek.cz
Partner č.1
Partner č.2
Partner č.3